Velkommen til Fjordveien!

Forskning – undring, lek og glede knyttet til realfagene matematikk og naturfag

Vi er en profil barnehage med fokus på forskning gjennom undring, lek og glede knyttet til realfagene matematikk og naturfag.

Som ULNAs forskerbarnehage har vi en høy bevissthet rundt viktigheten av å videreutvikle barnets opplevelser, kunnskaper og konsepter. Vi skal jobbe ut ifra en undersøkende, undrende, leken tilnærming og tillæring. Det gjør vi ved å kombinere planlagte aktiviteter og improvisasjon basert på barnas innspill.

Vi arbeider med å være bevisst på vår egen begrepsbruk i samhandling med barna.

Barnehagen har valgt å ta utgangspunkt i realfagene matematikk og naturfag fordi barn viser en naturlig interesse for realfag og evne til å ta til seg kunnskap allerede i barnehagealder.

Begrunnelsene for hvorfor det er viktig å introdusere barn for realfag i ung alder, er mange og viktigst for oss er:

•   Realfag stimulerer barns kognitive utvikling og dette vil påvirke senere prestasjoner både i realfag og andre fag.
  •   Tidlig introduksjon til realfag vil bidra til sosial utjevning med tanke på senere skoleprestasjoner, samtidig som tidlige, positive opplevelser i naturen er faktorer som fremmer interesse og forståelse for miljø og bærekraftig livsførsel.

Vi har forskningsrom og konstruksjonsrom hvor det er materiell og utstyr som skal inspirere til forskning, undring og nysgjerrighet. Sammen med barna utforsker og lærer vi nye ting.

I tillegg til temarommene inne, bruker vi naturen som en arena for lek og læring – det er jo vårt største «forskerrom». Vi finner ting i naturen som vi tar med inn i barnehagen og utforsker nærmere.