Fjordveien barnehage sine satsningsområder

UTFORSKNING

I Fjordveien er det utforskende barnet i sentrum. Vår oppgave som barnehage er å veilede, støtte, åpne nye dører og tilrettelegge for utforskning. Dette gjør vi inne i barnehagen, men selvfølgelig også ute i naturen, noe som vi er spesielt opptatt av. Vår barnehage ligger ypperlig til for å gi barna mange muligheter til å utforske naturen, strand- og sjølivet. Naturen er vårt største og beste «forskerrom», en utmerket arena for lek og læring, der vi får bruke kropp og hode med et utforskende perspektiv.

Vi jobber ut ifra en undersøkende, undrende og leken tilnærming. Det gjør vi ved å kombinere planlagte aktiviteter og spontanitet basert på barnas innspill. Vi skal arbeide med å være bevisst på vår egen begrepsbruk i samhandling med barna: Enkelt sagt – La barna tenke selv!

Målet for vårt arbeid med utforsking er:

Vi skal ha en undrende og utforskende tilnærming i spontane og planlagte aktiviteter

sammen med barna.

                       

 Naturen:

Barn utforsker, erfarer og lærer ved å leke ute i naturen. Naturen er et sted som spiller på alle sanser. Fyller barnet med undring over hvordan en maur kan bære så tung vekt når den er så liten, hvorfor blomstene har forskjellige farger, undring over om denne grenen tåler mine føtter når jeg vil klatre høyere….Det å utforske og gå på oppdagelsesferd kan gjøres både på tur i skogen og i fjæra, men også innenfor barnehagens gjerder. Å studere småkryp kan være natur nok. Med nysgjerrighet ser de på, kjenner de på, kanskje smaker og kanskje spytter ut. I Fjordveien vil vi gi barna gode muligheter for utforskning og varierte erfaringer i naturen, både på barnehagens uteområde, og ute på tur.

Sanser:

Gjennom utforsking med sansene samler barna informasjon, og prøver å besvare spørsmålene sine. Barna undersøker, de griper, lukter, lytter, kjenner, stirrer og smaker. I slike utforskingsprosesser dannes det koblinger i hjernennår barna gjør seg ulike erfaringer. Desto flere og rikere erfaringer, desto flere koblinger. Sansestimulering er derfor veldig viktige for hjernes utvikling. I naturen bruker barna alle sansene til å skaffe seg egne erfaringer, og tilegner seg kjennskap til begrensinger og hva de mestrer. I Fjordveien skal vi legge til rette for at barna får mange muligheter til å bruke sansene sine i utforskende aktiviteter.

 Estetikk:

Estetikk handler om å lære igjennom sansene, og i hvilken grad miljøet gir varierte sanseopplevelser som inviterer til både aktivitet og hvile. Et estetisk miljø fremmer barns utforsking og varierte opplevelser i barnehagen. Det skal oppleves inspirerende og godt å være i barnehagen, og den estetiske utformingen påvirker dette. Vi er opptatt av hele mennesket. Det vi ser, sanser og erfarer med kroppen. Derfor er vi også opptatt av estetisk utforskning. Barn er jo heldige sånn sett, de utforsker først og fremst omgivelsene kroppslig. Barn har ofre flere estetiske opplevelser i løpet av barnehagedagen: Hva gjemmer seg i gresset? Hvordan føles det å ligge i gresset, ta på det, dra ut gresstrå? Hva lukter det?

 Barn trenger å bruke alle sansene sine for å utforske og lære, og de estetiske fagene som dans, forming, drama og musikk er viktige medspillere. I Fjordveien ønsker vi å la barna uttrykke seg estetisk igjennom å utforske forskjellige verktøy. Barna skal være med å skape: gå inn i det ukjente, teste ut og prøve nye ting. Dette har mange likhetstrekk med barnas lek, som er barnas viktigste uttrykksform.  

 

SAMSPILLSKVALITET:

Samspillskvalitet handler om å gi barn god emosjonell og god atferdsmessig støtte. Det handler også om at de ansatte inngår i berikende og stimulerende samspill med barna som fremmer barnas læring, utholdenhet og mestringsfølelse. God struktur og organisering er en forutsetning for gode samspill.

I Fjordveien jobber vi systematisk med å utvikle samspillskvaliteten mellom barn-voksen. Dette gjør vi fordi voksen-barn samspillet er det som betyr aller mest for barns utvikling på kort og lang sikt (Pianta et al., 2016) Positivt samspill mellom barn-voksen fremmer sosial og emosjonell utvikling, språk og kommunikasjon og læring.

Det finnes mye forskning som viser at det å jobbe systematisk med samspillskvalitet har positiv effekt på barns utvikling, men kvaliteten på arbeidet må være høy for at det skal ha positiv effekt på barns utvikling. Vårt mål for arbeidet med samspillskvalitet er derfor:

Mål:

Vi skal øke samspillskvaliteten på alle våre avdelinger gjennom systematisk arbeid  med emosjonell støtte, organisering og struktur og læringsstøtte.

                                   

 

TETT PÅ – kvalitet i bærumsbarnehagen

Vi i Fjordveien Barnehagen startet februar 2022 med TETT PÅ,- Bærum kommune sin store kvalitetssatsning

«TETT PÅ- kvalitet i bærumsbarnehagen» er et helhetlig system utarbeidet for å styrke kompetanse og kvalitet hos de ansatte i barnehagene i Bærum kommune. Barna skal få støtte til utvikling og læring som bygger på nyere forskning om kvalitet i barnehagen og det å være en høykvalitetsbarnehage.

Målet er at alle ansatte skal bli enda bedre til å fremme barnas trygghet, trivsel, læring og språkutvikling i hverdagen. Samspill med varme og stimulerende voksne er barnehagekvalitet for alle barn, og vil legge et grunnlag som all utvikling og livsmestring bygger på.

Barnehagen har en egen plan for arbeidet med Tett på, og barnehageåret 2024-2025 skal vi jobbe spesielt med læringsdomenet, støtte til læring og utvikling,- og med ansattes sensitivitet i det emosjonelle domenet. Domenet støtte til læring og utvikling handler om hvordan de voksne kan fremme barnas tenkning og forståelse, kvaliteten på de voksnes respons på det barna er opptatt av og om å støtte barnas språk. Voksnes sensitivitet handler om voksne som er oppmerksomme på alle barna og fanger opp signaler og behov, voksne som anerkjenner og bekrefter barnas følelser og som sørger for at barna føler seg vel sammen med de ansatte.  Vi jobber med å skrive praksisfortellinger til de ulike områdene, og med en veiledingsteknikk som kalles reflekterende team, hvor målet er å reflektere og videreutvikle egen praksis.